Żabki
Październik i Listopad
„Odnaleźć szczęście możesz
o każdej roku porze wiem
O, tak
Lecz dla mnie tylko jesień
Skąpana w strugach deszczu ma sens”
A my jak w piosence będziemy szukać szczęścia. Czym ono jest? Jak je dzielić z kimś? Czy można je zgubić? I gdzie go szukać? I co na to wszystko Arystoteles! O ideach będziemy rozprawiać przy jesiennych herbatach, przygaszonym świetle wchodząc powoli w nastrój głębokiej jesieni bliskiej duńskiemu pojęciu hygge - ciepła, rodzinna atmosfera, bycie razem, wykonywanie różnych drobnych prac, granie w gry, wspólne muzykowanie. Bo przecież bycie razem ma sens!
Już wiemy, że życie to oddech, mając tę wiedzę będziemy otwierać drzwi do witalności, odprężenia, a tu czekają nas liczne ćwiczenia ciała i umysłu. Nasza uwaga zaczyna się w spokoju i właśnie do tego będziemy próbować dążyć. Wasza pomoc będzie nieoceniona:). Nasze prośby poniżej.
Cały czas badamy kim jest przedszkolak? Projekt trwa nadal, a my odkrywamy samych siebie. Tam w środku możemy znaleźć wiele ciekawostek:) Strach, niepewność, ciekawość, radość, piękno, czasem boli, czasem śmieszy…W kolejnych tygodniach będziemy przyglądać się uważnie sobie i tworzyć portrety osobiste. Czy coś nas zaskoczy? A może Was?
Jesienny czas to spotkania z książkami. Nasza biblioteczka wypełnia się ciekawymi pozycjami na kolejne dwa miesiące: dowiadujemy się co oznacza książka popularnonaukowa i opowiadanie, tomik wierszy. Wybieramy książkę do czytania razem. W tym miesiącu będziemy pytać i opowiadać o ważnych sprawach z Żyrafą*, jej język chcielibyśmy poznać bliżej. Zajęcia z literaturą sprzyjają rozwijaniu zdolności słowno-językowych. W tym obszarze zajmiemy się mową powiązana, udoskonalać będziemy mowę pod względem ortofonicznym oraz słownikowo-gramatycznym.
Ponieważ jesień to pora roku, która dostarcza wielu doznań polisensorycznych, będziemy tworzyć, budzić w sobie talenty, odsłaniać je i dziwić się. Spontaniczna działalność dziecka i odpowiednio przygotowane miejsca do tych czynności staną się polem różnych doświadczeń i obserwacji, której uczymy się nadawać inny wymiar.
W edukacji matematycznej będziemy zbierać nasze osobiste doświadczenia, tworzyć pojęcia i nabywać umiejętności - bo właśnie tak się uczymy. Dużo czasu poświęcimy orientacji przestrzennej, bo bez niej życie byłoby niemożliwe. Zajmiemy się schematem naszego ciała, rytmami i rytmiczną organizacją czasu. Matematyka wypełniona jest rytmami! Liczenie wywodzi się z rytmów wskazywania obiektów. Jesienny czas to też moment na początek spotkań z mierzeniem. To ważna umiejętność życiowa. Poświęcimy czas na ćwiczenia sprzyjające rozwojowi operacyjnego rozumowania, bez tego pojęcie mierzenia będzie tylko wiadomością, a my chcemy odkrywać jego sens:).
Mamo, tato…
Pomóż nam w treningu uważności oraz w drodze do samodzielności:)
1. Poranne rytuały - przez dwa miesiące znajdź 1 minutę na uważne budzenie. Zachęcaj mnie, bym po przebudzeniu wsłuchał się w dźwięki dochodzące z zewnątrz. Ile różnych odgłosów możemy wspólnie rozpoznać? Delektuj się tym ze mną. Przecież ja uczę się obserwując dorosłych:)
2. Mój dobry dzień zaczyna się już wieczorem. Spakujmy zabawki, przygotujmy ubranie. Może uda nam się wyjść bez pośpiechu?
3. Szatnia - daj mi czas na zrobienie wszystkiego samodzielnie. Uczę się, robię coś wolniej, mniej dokładnie, ale chce robić to sam.
* Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii. Aneta Ryfczyńska, Joanna Berendt
